söndag 15 januari 2012

BONJOUR TRISTESSE

Vi var hemma hos Åsa och Pelle den här gången. Naturligtvis bor de på Södermalm! Det gör för övrigt Helena och jag också. Och så klart alla de andra vi umgås med.

Tillåter ni att jag presenterar mig? Vad bra! Jag heter Johan Twat och jag är gift med Helena. Vi har två underbara barn, en pojke och en flicka. Jag har ett av dessa arbeten som sådana som jag tycker är vansinnigt intressanta. Jag är också så lyckligt lottad att jag kan cykla till kontoret. Självklart använder jag cykelhjälm, för man bör ju vara ett gott föredöme för sina barn. Apropå det så tycker jag verkligen att man borde göra något åt biltrafiken här i innerstan.

Jag är så nöjd och tillfreds med mitt arbete och min underbara familj.

I vår bekantskapskrets brukar vi ha middagar hos varandra. Vi brukar vara några par som äter och dricker gott. Inte för mycket förstås. Och så diskuterar vi saker som är aktuella. Alla prenumererar vi på Dagens Nyheter och det är från kultursidorna där som diskussionsämnena kommer. Ibland också från andra sidor. Det kanske inte alltid blir så mycket till diskussion eftersom vi nästan alltid, ja okey då alltid, håller med varandra.

Sedan läser vi också en del böcker. Även där håller vi oss à jour genom Dagens Nyheter, och så tipsar vi varandra om läsvärda böcker.

Ja, just det. Jag skulle ju berätta om när vi var hemma hos Åsa och Pelle. Det var alltså Helena och jag och så var det Anna och Magnus. Vi bor faktiskt allihop i samma kvarter, så det är ju väldigt praktiskt. Hursomhelst så pratade vi om en pjäs som vi alla hade sett. Alla som har sett den har tyckt att den varit jättebra, och den fick också väldigt goda recensioner i Dagens Nyheter. Vi var alla eniga om att det är en viktig pjäs och att den har ett viktigt budskap till oss i det samhälle vi lever i idag.

Dagen efter gick vi allihop till Moderna muséet för att se en mycket omskriven utställning.

Just det. Jag kanske ska nämna också att Helena och jag funderar på ett köpa ett hus på Gotland. Det är ju så fint där och det vore härligt att ha ett hus där som man kan åka till på somrarna. Åsa och Pelle har redan hus där. Ja, Anna och Magnus också faktiskt. Men det ska alltså vara ett sommarhus då, för vi vill ju inte flytta från Södermalm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar