söndag 24 oktober 2010

En dag när jag inte hade något särskilt att göra tänkte jag att jag skulle göra något. Efter att ha satt på en skiva med Bachs Goldbergvariationer tog jag det som var kvar av frukostkaffet till soffan, tog en klunk och lade mig ner. Där låg jag och betraktade böckerna i bokhyllan, och fotografiet på mormors mor, medan tonerna från pianot nådde mina öron och fyllde min kropp.
Tankar och känslor kom till mig där jag låg. Var det möjligen så att de formades av musiken? Att Bach på något sätt styrde vilka känslor och tankar som väcktes inom mig? Tja, säg det. Därom kan man bara spekulera.
Men det kan ju vara kul att spekulera ändå, även om man inte kommer fram till ett svar. Man kanske kommer fram till ett annat svar. De stora upptäckterna i den mänskliga historien har ändå gjorts av misstag eller när man sökt något annat. Jag kan ju bara nämna Columbus och Fleming, även om listan kan göras i det närmaste oändlig.
Nå i alla fall, efter en liten stund började kroppen kännas verkligt avslappnad. Jag hade till och med slutat vicka på högerfoten. Då beslöt jag mig för att sluta ögonen. Säkert tror väl vissa att somnade strax därefter, men icke. Jag hade sovit gott, var utsövd, hade fått frukost och kaffe och hade inget som helst behov av mer sömn. Jag bara låg där och blundade, kände, tänkte och lyssnade på musiken. Jo, det får väl medges att jag inte var så där överdrivet medveten om Bachs toner. Däremot gav jag akt på tankarna och lät de komma och gå som de ville.
Så kom ord till mig, ord som formades till poesi. Hur det gick till är inte helt lätt att förklara. De bara kom, ansträngningen var minimal, för att inte säga obefintlig, och rätt vad det var var en dikt komponerad i min hjärna.
Det var förstås inte annat att göra än att kliva upp ur den sköna soffan, hämta penna och papper och skriva ner alstret. Huruvida det blev ett mästerverk eler ett pekoral är inte heller lätt att säga. Det får väl ligga till sig en tid så får vi se sedan.
Hursomhelst kände jag mig väldigt nöjd och tillfreds. Jag drack ur den sista skvätten ur kaffekoppen och just då tog skivan slut.
Jag tänkte då att jag kanske skulle göra något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar