söndag 13 mars 2011

Det lär finnas de som tycker om att handla, som faktiskt besöker affärer för att de finner nöje i det. De kan ägna timmar åt att strosa i butiker, ta fram den ena varan efter den andra, studera den och med sitt sällskap diskutera dess för- och nackdelar. Att det är trångt och varmt, tar en oändlig tid och dessutom kostar en hel del pengar tycks inte bekomma dem det minsta. Detta nöje, som för många andra snarast är en plåga, har blivit en hobby.
Många människor, däribland jag själv, finner detta minst sagt besynnerligt. Men vilka är vi att döma? Vem är det som har tolkningsföreträde och därmed rätten att bestämma vad som är en acceptabel hobby? Visst är det rimligt att invända mot den av miljöskäl. Det skulle helt enkelt inte hålla om större delen av jordens befolkning anammade denna hobby. Visst kan man också invända att det leder till ekonomiska och mentala bekymmer för vissa.
Men det som framförallt är underligt är att man faktiskt kan finna nöje i att besöka affärer.
Med den meningen är jag rädd att jag avslöjade en brist hos mig själv. Det är trots allt så att inga sysslor eller ämnen är tråkiga i sig själva. Det är istället vi som saknar förmågan att upptäcka det intressanta eller fascinerande hos dem. Den smärtsamma insikten är att tråkigheten sitter i våra egna intellekt.
Dessa tankar formades i min hjärna när jag igår besökte Coop Extra för att inhandla de livsmedel jag behövde. Som vanligt vantrivdes jag i situationen och jag gick snabbt för att plocka på mig det jag skulle ha för att därefter lika snabbt bege mig mot kassan.
Som jag stod där i kön kom en man fram och hälsade på kvinnan som stod framför mig. Efter de vanliga inledningsfraserna frågade han henne varför hon inte gick till självskanningen istället. Då skulle hon ju slippa stå där i kön.
”Det har jag ingen lust med”, svarade hon. ”För vad man gör då är att man underlättar för arbetsgivaren att säga upp personal, och därmed bidrar man till en ökad arbetslöshet. Och det är väl ganska dumt.”
”Dessutom föredrar jag att handla av en människa”, tillade hon.
Att stå i kö behöver inte alls vara så tråkigt som man skulle tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar