fredag 13 september 2013

FINNS KRONOCENTRISM?

Var och såg en kombinerad spel- och dokumentärfilm från 1962 idag och blev synnerligen förvånad. Inte av filmen utan publikens reaktioner. Etnocentrism är ju ett bekant begrepp och om man bortser från den vetenskapliga definitionen brukar man väl med detta begrepp vanligtvis mena ett inskränkt och trångsynt förlöjligande, hånande eller nedlåtande kommentarer om andra kulturer. Och vi är väl alla överens om att detta inte är särskilt klädsamt, milt uttryckt. Men under den här filmvisningen hördes det ena nedlåtande skrattet och förlöjligande kommentaren efter den andra. Och det var ändå Sverige för drygt femtio är sedan som skildrades.

Därmed var ett nytt begrepp fött. Trodde jag. Jag började tänka i termer av tidscentrism och tyckte att kronocentrism lät bra, ett ord jag aldrig hört nämnas förut. Men vid en googling visade det sig så klart att det redan fanns. Vet dock inte om det med det menas just det som jag menar. Hur som helst vill jag ändå hävda att det är lika oklädsamt som etnocentrism och visar med lika oönskad tydlighet hur ignorant man är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar